Black Friday to niezwykła gratka zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. W tym dniu sklepy generują największe zyski w roku. Jak więc właściwie przygotować się na ten szczególny piątek?
Czynniki wpływające na zachowania konsumentów
Według badań grupy Black-Friday Global w Czarny Piątek sprzedaż produktów wzrosła rok temu o 979% w stosunku do zwykłych dni roboczych. Co zachęca klientów do tak dużych zakupów tego dnia? Ze statystyk od tej samej grupy wynika, że aż 63% użytkowników skorzystało z promocji w piątek, natomiast 28% dopiero w sobotę i niedzielę. Pozostali konsumenci kupowali przecenione produkty od poniedziałku do czwartku. Wynika to z wprowadzonego od niedawna rozszerzenia akcji, od weekendu do całego miesiąca (w zależności od sklepu). Black Weekend czy Black Week ma zwykle pozytywny wpływ na wyniki sprzedażowe, jednak coraz więcej analityków rynku przestrzega sprzedawców przed przedłużaniem przeceny. Ten dzień (lub weekend bądź tydzień) ma wydawać się klientowi czymś specjalnym, jednorazową okazją nie do przepuszczenia. Co ciekawe, na promocje tego dnia mężczyźni wydają statystycznie dwa razy tyle, co kobiety. Nie oznacza to jednak, że kupują więcej – po prostu zwykle nabywają przedmioty droższe.
Zakupy w Black Friday są uznawane przez zdecydowaną większość klientów (78%) za udane. Nieliczne głosy na nie skarżą się przede wszystkim na brak przecen wybranych produktów. Co ciekawe, z roku na rok ponad połowa konsumentów zapowiada zwiększenie swoich wydatków w tym dniu. Tłumaczą to zwykle chęcią zakupu droższego sprzętu RTV lub AGD.
Promocje w sklepie internetowym
Przede wszystkim sprawdź na początku statystyki sprzedaży poszczególnych towarów. Jeśli jakiś produkt nie cieszy się zainteresowaniem klientów, warto włączyć go do promocji Black Friday. Jednocześnie pozbędziesz się kosztów jego magazynowania oraz zyskasz środki ze sprzedaży. Klienci w tym okresie wydają zdecydowanie więcej i częściej. Jeśli nie przekonasz ich do swojej oferty, na pewno skierują się do innego sklepu w poszukiwaniu lepszej. Promocja w internecie nie wiąże się tylko z obniżkę cen. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na przeceny produktów, możesz zachęcić konsumentów innymi sposobami. Zamiast wprowadzać drastyczne obniżki cen, możesz na przykład zaoferować darmową wysyłkę lub gratisy dodawane do każdego zamówienia.
Zaplecze techniczne sklepu
Koniecznie zadbaj o techniczną warstwę swojego biznesu. W Czarny Piątek możesz spodziewać się dwu- lub nawet trzykrotnie większego ruchu na stronie. Warto w tym czasie zainwestować w lepszy hosting, który pomieści znaczną liczbę klientów naraz. Optymalizacja sklepu to także ważny aspekt udanych zakupów w Black Friday. Według statystyk aż 65% konsumentów robi zakupy za pomocą swoich smartfonów. Sprawdź więc, czy Twoja strona jest przystosowana do ekranów telefonów. Co więcej, musisz także zadbać o szereg bezpiecznych płatności, z których będą mogli skorzystać klienci. Ich brak często spotykany jest przy próbach oszustwa, co nigdy nie powinno kojarzyć się z Twoim sklepem.