Przedmiotem zadania było utworzenie ekopracowni na potrzeby nauczania geografii w Szkole Podstawowej nr 1 w Mysłowicach im. Heleny i Ignacego Fików. Tematem przewodnim nowej pracowni geograficznej jest Ziemia. Zastosowano kolorystykę pracowni ściśle związaną z naszą planetą.

Na ścianie z tyłu pomieszczenia w centralnym punkcie klasy pojawił się mural, którego tematyką jest planeta Ziemia podzielona na pół. Jedna z jej stron to Ziemia w przyszłości, która jest zniszczona działalnością człowieka, ta strona planety jest martwa i zabrudzona. Druga strona globu to przeciwieństwo pierwszej - planeta zadbana, kwitnąca i tętniąca życiem - pełna czystych rzek, łąk i lasów. Mural ma na celu podniesienie wśród uczniów świadomości ekologicznej.

Nawiązaniem do tematyki proekologicznej jest oświetlona ledami instalacja we wnęce ściany dotycząca długości „życia” śmieci, które każdego dnia produkuje człowiek. Hasło przewodnie Sali „Nasza Ziemia- Nasza sprawa”. Na ścianie, na której znajdzie się tablica umieszczono podświetlany schemat wszystkich kontynentów świata. Klasa została wyposażona w nowoczesne, regulowane ławki dla uczniów oraz krzesła ergonomiczne sprzyjające utrzymaniu właściwej postawy podczas siedzenia. Ławki zostały ustanowione w sposób pozwalający na samokształcenie oraz nabywanie umiejętności współpracy. Tablica kredowa została zastąpiona tablicą sucho ścieralną, a obok niej zawieszono nowoczesny monitor interaktywny. Okna zostały zaopatrzone w nowe rolety, które umożliwiają swobodne korzystanie z monitora. W klasie pojawiły się także nowe meble i szafy ekspozycyjne. W klasie powstało stanowisko ekspozycyjne, na którym pojawiły się pomoce dydaktyczne służące prowadzeniu doświadczeń naukowych, umożliwiające stworzenie w klasie cyfrowego laboratorium, czyli wielozadaniowej platformy składającej się jednego urządzenia sterującego oraz 15 czujników pozwalających na przeprowadzenie wielu ciekawych doświadczeń i eksperymentów wpisujących się w tematykę pracowni.

Zakupione pomoce pozwalają także na przeprowadzenie lekcji w terenie oraz ich dokumentację. Na stoliku ekspozycyjnym pojawiły się również pomoce dydaktyczne wytworzone przez uczniów takie jak np. warstwowy przekrój ziemi, samodzielnie wykonana makieta wulkanu. Ponadto zakupiono model jaskini krasowej, model wulkanu w przekroju, model układu społecznego, model ruchu obrotowego ziemi (tellurium).

Przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie w ramach konkursu “Zielona pracownia 2019” ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. W pierwszym etapie naboru szkoła uzyskała nagrodę w wysokości 7.498,80 zł. Środki te stanowiły wkład własny do projektu zgłoszonego przez Miasto w drugim etapie naboru, w ramach którego uzyskano dofinansowanie w wysokości 29.995,20 zł.