Policjanci regularnie spotykają się z seniorami. Przypominają o najważniejszych zasadach bezpieczeństwa oraz edukują, w jaki sposób chronić swoje dane i swoje oszczędności. Seniorzy niestety są grupą narażoną na podstępne i bezwzględne działanie oszustów. Warto przeczytać rady policjantów i nie dać szansy oszustowi.

Policjanci regularnie spotykają się z seniorami i rozmawiają z nimi o tym, jak zadbać o bezpieczeństwo. Mundurowi poruszają problem działających bezwzględnie oszustów, którzy ostrzą sobie zęby na oszczędności seniorów. Wykorzystują ich dobroć i podstępnie pozbawiają często całych oszczędności. Bezpieczeństwo seniorów to również bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podczas spotkań stróże prawa apelują o korzystanie z elementów odblaskowych. Nie do wszystkich seniorów mamy okazję jednak dotrzeć. Dlatego przypominamy o najważniejszych zasadach bezpieczeństwa i zachęcamy do przeczytania rad policjantów. Apelujemy także do rodzin seniorów, aby zadbali o nich, aby przypominali o zasadach bezpieczeństwa.

Zwracamy uwagę na ostrożność podczas realizacji transakcji internetowych. Przestrzegamy przed otwieraniem linków załączonych w wiadomościach mailowych i sms-ach. Mogą one zawierać wirusy infekujące urządzenie. Dlatego, gdy otrzymujemy wiadomość, w której podany jest link, by szybko uregulować zaległość (najczęściej kilku złotych), nie dajmy się skusić na taką formę płatności. Najprościej mówiąc, kliknięcie w link spowoduje, że oszust uzyska dostęp do naszego konta bankowego i niestety wyczyści wszystko, co na nim mamy.

Przestrzegamy przed oszustami, którzy podają się za policjantów, funkcjonariuszy CBŚP czy naszych bliskich. Oszuści próbują swoich metod, by kosztem ufnych osób szybko się wzbogacić. Manipulują, zdobywają zaufanie i wywołują presję czasu. W przypadku odmowy przekazania pieniędzy straszą konsekwencjami prawnymi i wzbudzają wyrzuty sumienia.

Przestrzegamy seniorów przed tzw. „domokrążcami”, którzy podszywają się np. pod pracowników gazowni lub wodociągów. Wówczas wchodzą do mieszkania pod pretekstem usunięcia awarii bądź spisania liczników, odwracają uwagę domowników i kradną pieniądze, a także biżuterię. Seniorzy muszą zachować czujność również wtedy, kiedy do ich drzwi pukają osoby podające się za pracowników ZUS-u, MOPS-u czy Urzędu Skarbowego. Wówczas najbezpieczniej nie wpuszczać takiej osoby do mieszkania, tylko sprawdzić w danej instytucji, czy były planowane naprawy i rozliczenia. Osoby mające uczciwe zamiary nie zrażą się taką ostrożnością.

W mieszkaniu np. na lodówce przymocuj kartkę z ważnymi numerami telefonu. Możesz je znać, ale w sytuacji stresującej możesz zwyczajnie zapomnieć. Warto więc taką kartkę sobie przygotować.

Wychodząc na spacer, czy na zakupy korzystaj z elementów odblaskowych. Zadbaj w ten sposób o swoje bezpieczeństwo i daj szansę kierowcy, aby miał szansę cię zauważyć.

Przypominamy, jak nie dać się oszukać:

  • należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze, nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
  • jeśli z rozmowy telefonicznej wynika, że chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
  • nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
  • nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
  • nie ulegaj presji, jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
  • poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Pamiętaj!

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
  • Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
  • Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.