Na jakiej platformie założyć sklep internetowy?

Świat zakupów przenosi się do Internetu – to fakt. Według raportu „E-commerce w Polsce” już nawet 77% polskich internautów kupuje w sieci. W związku ze zmianą nawyków konsumentów coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie sprzedaży online. Chcesz rozpocząć przygodę z e-handlem? W takim razie musisz wybrać odpowiednią platformę e-commerce. Poznaj kilka oprogramowań do stworzenia sklepu internetowego – ich wady, zalety oraz przeznaczenie i wybierz najlepsze rozwiązanie dla swojego biznesu.

Własny sklep internetowy – czy to się opłaca?

Czy wiesz, że według raportu „Co (u)gryzie e-commerce?” już nawet 35% internautów kupuje raz w tygodniu lub częściej? Nic w tym dziwnego, skoro w ostatnim czasie zakupy online stały się wygodne, szybkie, proste, bezpieczne i dostępne. Potrzeby konsumentów oraz rosnąca konkurencja sprawiły, że mnożą się dziś e-sklepy, które stały się podstawą działalności wielu branż. 

Chcesz zacząć sprzedawać online, ale nie wiesz, czy to się opłaca? Ogromna popularność e-commerce to ogromna szansa dla Twojego biznesu, a założenie sklepu internetowego przynosi niepodważalne korzyści. Dzięki e-commerce:

  • możesz śledzić swoje wyniki i działania konkurencji,
  • wesprzesz sprzedaż stacjonarną i zwiększysz zyski,
  • wykreujesz pozytywny wizerunek marki w sieci,
  • udostępnisz produkty i usługi kupującym 24/7,
  • dotrzesz do większej liczby potencjalnych klientów,
  • poprawisz widoczność strony WWW w wyszukiwarce.

Jak widzisz, Internet daje Ci ogromne możliwości, jeśli chodzi o promocję oferty i Twojej działalności. Wykorzystaj tę szansę i rozpocznij przygodę z e-handlem.

Jaką platformę e-commerce wybrać? Wady i zalety popularnych rozwiązań

Przed założeniem e-sklepu, czyli czym jest platforma e-commerce?

Jeśli chcesz wkroczyć ze sprzedażą na rynek online, to musisz przygotować asortyment oraz wskazać grupę docelową oferty. Dzięki temu przedstawisz klientom, jakie korzyści niosą za sobą Twoje produkty i usługi. Ponadto musisz przeanalizować konkurencję, aby znaleźć coś, co Cię wyróżni na tle branży. Opracuj też szczegółowy plan działania, który pozwoli Ci prowadzić internetowy handel.

Przede wszystkim jednak na tym etapie musisz wybrać odpowiednią platformę e-commerce. Nie masz pojęcia, co oznacza ten termin? Jest to oprogramowanie, które umożliwia stworzenie sklepu internetowego od postaw i swobodne prowadzenie działań online. Dzięki wybranemu systemowi sprzedaży możesz:

  • zarządzać produktami – dodawać towary, tworzyć opisy, wprowadzać ceny;
  • kontaktować się z klientami np. za pośrednictwem czatu;
  • administrować danymi użytkowników strony WWW;
  • obsługiwać zewnętrzne integracje np. z kurierami;
  • prowadzić sprzedaż – odbierać płatności, wysyłać produkty, przyjmować zamówienia;
  • realizować działania promocyjne i reklamowe np. marketing treści oraz pozycjonowanie.

Jak widzisz, platforma e-commerce obsługuje cały proces zakupowy – od przyjęcia zamówienia, poprzez płatność, aż po wysyłkę. Gwarantuje przy tym bezpieczeństwo danych klientów i odpowiada nie tylko za funkcje, ale również wygląd sklepu internetowego. Wybór oprogramowania jest najważniejszą inwestycją na początku działań w sieci.

Jaka platforma e-commerce dla sklepu internetowego?

Odmienne zapotrzebowania przedsiębiorców sprawiły, że powstało wiele różnych platform e-commerce. Choć każda z nich zapewnia utrzymanie katalogu produktów, prowadzenie sprzedaży oraz przyjmowanie płatności, to występują między nimi jednak znaczne różnice. Wśród głównych typów oprogramowania wyróżnia się:

  • platformy Open Source,
  • platformy SaaS (Software as a Service),
  • platformy dedykowane,
  • platformy oparte na licencji.

W dokonaniu właściwego wyboru pomoże Ci nasze przewodnik po popularnych opcjach. Pamiętaj, że różnią się one od siebie funkcjonalnościami, przeznaczeniem, możliwościami rozwoju oraz kosztami wdrożenia i utrzymania e-sklepu. Przy wyborze kieruj się więc potrzebami swojego biznesu oraz dostępnym budżetem.

1. Platformy SaaS (Software as a Service)

Może trudno Ci w to uwierzyć, ale sklep internetowy możesz założyć nawet w kilka minut! Jednak tylko wtedy, gdy zdecydujesz się na platformę SaaS. Oprogramowanie określane jest również jako „chmurowe” lub „abonamentowe”. Po pierwsze dlatego, że utrzymuje się je na serwerze dostawcy („w chmurze”), a po drugie ze względu na roczne lub miesięczne płatności w formie abonamentu.

Jakie są wady i zalety tego rozwiązania? Niewątpliwym plusem jest łatwość obsługi, krótki czas wdrożenia i stosunkowo niewielkie koszty – nawet hosting jest uwzględniony w cenie. Niestety w przypadku platformy SaaS klient jest mocno uzależniony od dostawcy. Co to oznacza? Przede wszystkim sprzedawca nie jest właścicielem e-sklepu, tylko go wynajmuje. Dodatkowo lista funkcji i integracji ma ograniczony charakter.

2. Platformy Open Source

Dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszą się platformy Open Source. Ceni się je za dużą elastyczność i swobodę w modyfikacji – to zaś gwarantuje otwarty kod źródłowy. Są więc świetną opcją dla małych i średnich firm, które chcą zachować dużą samodzielność w prowadzeniu sprzedaży online.

Fakt, że podstawowa wersja jest darmowa, nie sprawia, że nie wydasz nawet złotówki. W przypadku wyboru tego rozwiązania musisz we własnym zakresie zakupić hosting, a czasami również dopłacić za dodatkowe funkcje i integracje z zewnętrznymi narzędziami. Do rozwoju e-sklepu na platformie Open-Source potrzebujesz wiedzy technicznej lub wsparcia agencji digitalowej.

Dostępne rozwiązania to m.in. Magento, Woocommerce, Virtuemart oraz PrestaShop, które cieszy się największą popularnością wśród drobnych sprzedawców.

3. Platformy dedykowane

Szukasz rozwiązania dla wymagających? Platformy dedykowane pozwolą Ci stworzyć sklep internetowy szyty na miarę Twoich potrzeb. Wybierz to oprogramowanie, jeśli:

  • chcesz wyróżnić się na tle konkurencji,
  • działasz w specyficznej i wymagającej branży,
  • potrzebujesz niestandardowych rozwiązań,
  • możesz zainwestować w e-sklep większy budżet.

Do wyboru masz w tym przypadku dwie opcje – pierwsza to projekt przygotowany od zera, ale oparty o gotowy CMS, a druga to sklep bezpieczny i stworzony zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. Pamiętaj jednak, że wdrożenia dedykowane są dosyć kosztowne, wiążą się ze sporym ryzykiem i wymagają ciągłego rozwoju systemu.

4. Platformy oparte na licencji

Oprogramowanie z płatną licencją to opcja dla liderów branży, którzy mają wielu klientów i asortyment przewyższający średnią. Decydują się na nie również firmy, które chcą walczyć o wysoką pozycję na rynku. Dlatego też platformy licencjonowane należą do najbardziej rozbudowanych i jednocześnie najdroższych rozwiązań w e-handlu.

Długość przygotowywania projektu, liczba zaangażowanych specjalistów, wysoki koszt związany z wdrożeniem e-sklepu – to zdecydowane wady tego rozwiązania. Jednak za oprogramowaniem opartym na licencji przemawia również wiele korzyści. Są to m.in.:

  • gwarancja bezpieczeństwa danych,
  • obsługa dużej liczby zamówień w krótkim czasie,
  • liczne modyfikacje i konfiguracje projektu,
  • prezentacja szerokiej bazy produktów.

Niestety wciąż jest to rozwiązanie, na które mogą sobie pozwolić tylko nieliczni przedsiębiorcy.

Filary sklepu internetowego – podsumowanie

Poznałeś już najważniejsze platformy e-commerce. Zanim podejmiesz decyzję, zrób analizę potrzeb i przygotuj biznesplan swojego przedsiębiorstwa. Trafny wybór pozwoli Ci sprawnie wkroczyć w handel internetowy. Aby zacząć sprzedawać potrzebujesz jeszcze:

  • sprawnego i stabilnego hostingu – miejsca na serwerze,
  • zapadającej w pamięć domeny – unikalnego adresu strony WWW,
  • nowoczesnego projektu – przyjaznego dla klientów, bezpiecznego, mobilnego, szybko się ładującego i atrakcyjnego wizualnie.

Wszystkie opisane wyżej kwestie są Ci obce? Chcesz skupić się na rozwoju swojego biznesu? W takim razie powierz budowę e-sklepu agencji WeNet. W ramach bogatej oferty otrzymasz:

  • sklep internetowy Prestashop na własność,
  • gotowy produkt dostosowany do Twoich potrzeb i oczekiwań,
  • wsparcie doradcy e-commerce na każdym etapie współpracy,
  • dostęp do sprawdzonych rozwiązań, które wspomogą sprzedaż,
  • hosting, domenę, certyfikat SSL i niezbędne regulaminy w jednym pakiecie,
  • kompletną integrację z zewnętrznymi narzędziami np. systemem płatności,
  • nowoczesny, elastyczny i atrakcyjny projekt e-sklepu.

Wejdź na WeNet.pl i przekonaj się, dlaczego warto zaufać specjalistom.